پیشگیری از استرس و راه کار های آن + راهنمای کاربردی

منتشرشده توسط admin در تاریخ

قسمتی از کتاب زندگی بدون استرس

نویسنده شهربانو قهاری

خرید  کتاب زندگی بدون استرس

پیشگیری از استرس: با توجه به اصل تفاوت های فردی در انسان ها شاید بتوان گفت که به تعداد افراد روش هایی برای مقابله با استرس وجود دارد. در زیر به برخی از مهم ترین روش ها اشاره می شود.

تصمیم گیری صحیح و حل مسئله: وقتی با استرس مواجه هستید از خودتان سوال کنید چه چیزی در من استرس ایجاد کرده است؟ برای مقابله با مشکل چه باید کرد؟ و سپس تصمیم بگیرید برای حل آن کاری انجام دهید. برای این کار لازم است که مداد و کاغذی بردارید و راه حل های احتمالی خود را فهرست کنید و پیامد هر یک از این راه حل ها را بنویسید. به این سؤال پاسخ دهید که پرداختن به اگر هر یک از این راه حل ها را به کار گیرم چه اتفاقی گذشته و نگرانی خواهد افتاد؟ و در نهایت بهترین راه حل را انتخاب نسبت به آینده کنید.

کلینیک روانشناسی برای مقابله با استرس در تهران

مقابله با استرس

می تواند استرس زا توجه داشته باشید که تعلل در تصمیم گیری باشد. استرس زاست و یکی از راههای کاهش استرس

تصمیم گیری به موقع و صحیح است.

پیشگیری از استرس با اجتناب از دست دست کردن و تعویق کارها

اجتناب از تعلل: تعلل استرس زاست، سعی کنید تعلل را کنار بگذارید و کارها را به تعویق نیندازید. گرچه انجام دادن یک فعالیت خاص تحت فشار استرس دشوار است، اما برخی از افراد، حتی در شرایط استرس آمیز نیز

را به انجام کار مجبور می کنند و هدف آنها از این کار مقابله با عادت تعلل می باشد. سعی کنید برنامه هفتگی داشته باشید و فعالیتهای کاری و

خود را به

خود بگنجانید. بدین ترتیب

تفریحی یا لذت بخش را در این برنامه هفتگی خود بگنجانید. بد هم از کار کردن لذت خواهید برد و هم از تفریح کردن. چرا که د ر به خود نخواهید گفت کارتان روی زمین مانده است و شما من هستید؛ در حال کار کردن نیز احساس نخواهید کرد که مجبورید به فشار آورید و به رغم میل باطنی خود، کاری را انجام دهید.

صحبت گفتگو حرف زدن برای پیشگیری از استرس

مذاکره:

برای حل مشکلات بین فردی خود با دیگران، با آنها گفت وگو کنید. اگر اختلافات به طور آشکار مطرح نشوند و درباره آنها صحبت نشد نمی توان به حل آنها امیدی داشت. یکی از تکنیک های مهم برای حل

اختلاف با دیگران «تکنیک برنده – برنده» است. اهدافی که تعریف ساده آن، این است که اگر دو نفر به خاطر یک

متناسب با توانایی پرتقال با هم اختلاف داشته باشند، راه حل مناسب شما هستند، نصف کردن پرتقال است، تا هر یک با برداشتن اهدافی واقع بینانه نیمی از آن، احساس برنده بودن کنند. بسیاری از می باشند.

استرس و پیشگیری راه حل

اختلافات و مشکلات بین فردی را می توان با این

 روش، یعنی امتیاز دادن و امتیاز گرفتن حل کرد. بی تردید اگر رضایت هر دو طرف جلب شود دیگر اختلافی وجود نخواهدداشت.

 

توجه به واکنش های خود به راستی در رویارویی با استرس چه واکنش هایی نشان می دهید. آیا افکار منفی چون ابرهای تیره سراسر ذهن شما را در می نوردند یا اینکه به افزایش ضربان قلب، سردرد، اسهال و دل پیچه دچار می شوید. بدیهی است برحسب نوع واکنش می توانید از

 

راهبردهای خاصی بهره بگیرید. برای مثال: در صورت داشتن سردرد، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب و… راهبردهای رفتاری می تواند مفید باشد و در صورت داشتن افکار منفی و نگران کننده، راهبردهای شناختی مؤثر خواهند بود.

راهکار مقابله با استرس راهکار عملی

انتخاب اهداف درست برای پیشگیری از استرس

هدفگزینی مناسب: متناسب با تواناییهای جسمانی و روانی، برای خود هدف تعیین کنید. اهداف تعیین شده را به سه دسته: اهداف کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت تقسیم کنید و برای رسیدن به آنها تلاش نمایید. انتخاب اهداف واقع بینانه هرگز شما را دچار استرس نمی سازد. این اهداف ویژگیهای خاص خود را دارند که عبارتند از:

 

– اختصاصی بودن: تعیین هدفهای کلی و بزرگ، یا شما را به مقصد نمی رساند یا بسیار دیر می رساند. پس در تعیین اهداف واقع بین باشید.

– قابل سنجش و اندازه گیری بودن: شما پس از تلاش برای رسیدن به اهداف واقع بینانه، به راحتی متوجه خواهید شد که به آنچه می خواستید رسیده اید یا نه؟

– محدود بودن:

اهدافی که شما برای آن زمان مشخصی را در نظر میگیرید و خود را متعهد می سازید که در زمان تعیین شده به آن برسید، جزء أهداف واقع بینانه هستند.

– پاداش برانگیز بودن:

وقتی هدفی را تعیین می کنید و پس از تلاش فراوان به آن می رسید، خود را به خاطر آن تشویق کنید و پاداش دهید.

اختصاص زمانی برای خود: اوقاتی از روز را برای خود در نظر بگیرید و فقط به خودتان بپردازید و از فکر کردن به امور دیگر خودداری کنید. در آن

زمانها کاری را انجام دهید که از ته دل مایل به انجام دادن آن ها

هستید، اما مدتهاست که آن را به تعویق انداخته اید.

تخلیه خشم و شادی برای پیشگیری از استرس

تخلیه خشم:

خشم تخلیه نشده، منبع مهمی از تولید استری به می رود. برای تخلیه خشم روش های زیادی وجود دارد. فعالیت های جسمانی، پیاده روی، کوهپیمایی و نیز گفت وگو با بیان خشم به فردی که از او خشمگین هستید، همگی می توانند در کاهش خشم مؤثر باشند.

 

سرگرمی های شاد:

فیلم های شاد، کتابهای فکاهی یا گذراندن وقت با افراد شاد و شوخ طبع می تواند در کاهش استرس مفید باشد و شما را آرام کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *